Project Spookfiles naar volgende fase

40 % van de files op de A58 ontstaat door onverwacht remgedrag van een automobilist. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de markt uitgedaagd om voor dit soort ‘spookfiles’ een slimme oplossing te bedenken. Eind 2014 zullen de eerste testen starten op de A58 tussen Tilburg en Eindhoven. Vialis is geselecteerd om in het perceel ‘wegkantsystemen’ de spookfiledienst verder te ontwikkelen. Voor deze fase 2 (ontwikkelfase) zijn in totaal zeven partijen geselecteerd voor drie verschillende percelen.

A58, spookfiles

Gepersonaliseerde adviezen

Weggebruikers ontvangen via matrixborden boven de weg rijadvies en informatie. Deze informatie wordt op basis van lussen in het wegdek gegenereerd. Het doel van project Spookfiles A58 is een stap verder te gaan en de informatie voor weggebruikers specifieker en slimmer te maken. De informatie wordt straks als een gericht advies in de auto aan de weggebruiker gepresenteerd. Wanneer de deelnemende weggebruikers deze gepersonaliseerde adviezen opvolgen, moet het verkeer in zijn geheel vloeiender door kunnen rijden.

Coöperatieve wegkantbakens

Vialis gaat de komende maanden het voorstel voor ‘coöperatieve wegkantbakens’ verder uitwerken. Deze coöperatieve wegkantbakens zullen straks gaan werken met een speciaal voor de verkeersbranche ontwikkelde vorm van WiFi. Hiermee kunnen rijdende voertuigen en systemen langs de weg op een zeer snelle, veilige en betrouwbare manier met elkaar communiceren. In een fractie van een seconde vindt er communicatie plaats tussen wegkantsystemen en voertuigen, waardoor achteropkomend verkeer snel gewaarschuwd wordt. Met als resultaat een betere doorstroming en meer verkeersveiligheid. Het systeem kan eventueel ook in de stad worden toegepast. Meer informatie, klik hier.

Percelen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven trekken gezamenlijk Euro 12,5 miljoen uit voor het A58-project. Het project hoort bij de plannen van minister Schulz van Haegen om slimme technologie in te zetten voor de verbetering van de doorstroming van het verkeer en is onderdeel van het programma Beter Benutten.
Voor het A58-project definieerde men drie percelen:
• Perceel 1, data-winning (over de situatie op de weg)
• Perceel 2, service-provider (aanlevering op maat gemaakte informatie aan weggebruikers)
• Perceel 3, wegkantsystemen (communicatiesystemen langs de kant van de weg).
Voor dit laatste perceel werd Vialis, alsmede een ander consortium geselecteerd.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.