Introductie

Al geruime tijd worden verkeersregeltoestellen in Nederland uitgevoerd met een zogenaamde CVN-interface tussen de procesbesturing en de applicatieprocessor. Dankzij deze interface, die tot stand is gekomen dankzij de samenwerking tussen de CVN (Contactgroep Verkeersregeltechnici Nederland) en fabrikanten van verkeersregeltoestellen, is de weg vrijgemaakt voor fabrikantonafhankelijke applicatieprogrammering.

Toolkit CCOL

De Toolkit CCOL, ontwikkeld door Van Grinsven Software en exclusief op de markt gebracht door Vialis, voldoet aan de CVN-interface en is algemeen erkend als de meest universele en fabrikantonafhankelijke applicatiemethode voor verkeersregelprogramma's. De Toolkit CCOL wordt toegepast door alle fabrikanten van verkeersregeltoestellen, de gerenommeerde verkeerstechnische adviesbureaus en de verkeerskundigen van grote en middelgrote steden die het ontwerpproces in eigen beheer wensen uit te voeren.
Kenmerken
  • Fabrikantonafhankelijke programmering 
  • Geschikt voor elk regeltoestel met CVN-interface 
  • Elke gewenste regelstructuur mogelijk 
  • Opgenomen in het cursusprogramma van DTV 
  • Toegepast door alle gerenommeerde fabrikanten en adviesbureaus 
  • Zeer beperkte kennis van de programmeertaal "C" noodzakelijk 
  • Geschikt voor toepassing op een standaard PC met Windows besturingssysteem, printer en compiler van het type Visual C++ (Microsoft Corp.)

Software Toolkit

De Software Toolkit bevat in principe alle elementen die noodzakelijk zijn om een verkeersregelprogramma te specificeren en te testen. De Toolkit is opgebouwd uit vier modulen, te weten:

 

  1. Het regelprogramma, bestaande uit een bibliotheek met verkeersregelobjecten (detectie-elementen, fasecycli etc) waarmee elk gewenst regelprogramma kan worden ontworpen. 
  2. Het displayprogramma, waarmee de werking van de regeling door middel van een grafische weergave van de situatie op het beeldscherm kan worden gevolgd. 
  3. Het simulatieprogramma, waarmee alle detectie-ingangen automatisch, in vier intensiteitniveaus, ten behoeve van testdoeleinden kunnen worden gegenereerd. 
  4. De besturingsfuncties, voor onder andere het handmatig opzetten van ingangssignalen en het controleren en wijzigen van parameterinstellingen.

Functionele uitbreidingen

Bij het ontwerpen van het regelprogramma kan de verkeerskundige gebruikmaken van functionele uitbreidingsmodules met universele en handzame deeloplossingen voor verschillende regeltactieken en verkeerstechnische doelstellingen, zoals: 

 

  • Het inlezen en verwerken van openbaar vervoer meldingen (VECOM, SICS, KAR). 
  • Regelingen op basis van "Modulenstructuur" en "Langstwachtende principe"; 
  • Het realiseren van voertuigafhankelijke koppelingen tussen meerdere kruispunten. 
  • Het ontwerpen van Signaalplanregelingen voor netwerken. 
Ook zijn er hulproutines voor aanvullende ontwerp- en testfaciliteiten, zoals voor koppeling met verkeerskundige simulatiepakketten (FLEXSYT, AIMSUN, VISSIM, PRACTICE en PARAMICS).

CCOL Generator

De CCOL Generator is een aanvullend programma voor het snel, functioneel én betrouwbaar ontwerpen van fabrikantonafhankelijke verkeersregelingen en sluit naadloos aan op de Toolkit CCOL.

 

Kenmerken

  • Eenvoudig in gebruik onder Windows 
  • Snel en betrouwbaar programmeren 
  • Invoer op basis van functionele eisen 
  • Onderhoudsvriendelijk 
  • Open opbouw, interface met SORBO 
  • Klantspecifieke aanvullende modules mogelijk.

Eenvoudig gebruik

 

De CCOL Generator is een robuust programma dat draait onder Windows 95/NT of hoger. De lay-out van het programma is daardoor direct vertrouwd en overzichtelijk. Op eenvoudige interactieve wijze kunnen de verkeerskundige functionele eisen van de verkeersregeling worden ingevoerd. Het pakket genereert vervolgens de bijbehorende CCOL programmacode. Grote voordelen van de CCOL Generator vormen de snelheid waarmee een werkende regeling kan worden gemaakt, de functionele toegankelijkheid van de programmering voor de verkeerskundige én de betrouwbaarheid van het eindproduct.

 

Het ontwerpproces

 

Het ontwerpen van een verkeersregeling in de CCOL Generator begint met het invoeren van de algemene kruispuntgegevens (naam, nummer, straatnamen) en de gegevens over de aanwezige fasecycli (nummering, verkeerssoorten en ontruimingstijden). Vervolgens kan gestart worden met de invoer van de functionele eisen welke aan de verkeersregeling worden gesteld, zoals regelstructuur, detectieconfiguratie en afhandeling van fasecycli. Het is ook mogelijk om de ontruimingstijden automatisch in te voeren via een interface met het programma SORBO. De CCOL Generator kan de uitvoer van SORBO interpreteren en daarmee de basis van de verkeersregeling al vastleggen. Daarmee is een goede aansluiting op eerdere fasen in het ontwerpproces gegarandeerd. 

Open opbouw

 

Voor de CCOL Generator staat de gebruiker centraal. De opbouw van het pakket is volledig open. Het is mogelijk eigen tijdelementen (zoals tijden, parameters en schakelaars) en programmacode toe te voegen, zonder dat deze bij het opnieuw genereren van de regeling verloren gaan. Naamgeving, default instellingen en bijbehorend commentaar kunnen eenvoudig worden aangepast.

 

Aanvullende modules


Door de flexibele en functionele invoermogelijkheden is de CCOL Generator niet gebonden aan één specifieke verkeersregelfilosofie. Het is mogelijk voor vele situaties en regelfilosofieën verkeersregelingen te genereren. In overleg kunnen klantspecifieke modules in het programma worden ondergebracht.

News Alerts

xDeze website is geoptimaliseerd voor Internet Explorer 7.0 en hoger en Firefox 3.5 en hoger. Wanneer u gebruik maakt van een lagere browserversie kan dit gevolgen hebben voor een optimale werking van deze site.