icon-arrow-right

SAAone

Zeker dertig jaar zal SAAone op het programma van Vialis staan. De overbelaste snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA) worden verbreed om ervoor te zorgen dat die regio goed bereikbaar blijft.

Vialis heeft gewerkt aan het traject A1-A6. We hebben op dit traject bestaande infrastructuur duurzaam benut. Op een deel van het traject is in de middenberm een succesvol voorbeeld te vinden: die wordt gebruikt als wisselbaan. De wisselbaan biedt twee extra rijstroken die naar behoefte ingezet kunnen worden voor de richting Amsterdam of Almere. Te vergelijken met de vluchtstroken die ingezet worden als spitsstroken. De verkeerscentrale kent de wisselbaan toe aan één richting. En doet dat met hulp van software, detectielussen en honderdachttien camera's langs de weg. Slagbomen, verrijdbare vangrailen en DRIP's langs de weg leiden weggebruikers in de juiste richting.

1806632-Amsterdam-Diemen-EC_small.jpg

1806640-Amsterdam-Diemen-EC_small.jpg

1806701-Muiderberg-EC_small.jpg

1806703-Muiderberg-EC_small.jpg

Bron foto's: © Rijkswaterstaat

Vanwege het succes wordt de wisselbaan op de A1 aangepast. Zo wordt de A6 - in beide richtingen - verlengd tot halverwege Almere. Wanneer de verbreding en verlenging afgerond is, zal Vialis de komende jaren zorg dragen voor het onderhoud van alle systemen op dit traject.

Feiten & cijfers

  • Waarom Vialis?
    Meest optimale doorstroming in eindsituatie, maar ook tijdens de realisatie, optimale integratie van alle technische installaties, optimale balans tussen een technische oplossing of proces met b.v. een handmatige handeling van een operator.
  • Projectcategorieën
    Innovatie
    Doorstroming
    Duurzaamheid
    Veiligheid

Gerelateerd nieuws

Meer nieuws

VolkerWessels voert in consortium omvangrijk Nederlands infrastructuurcontract uit

Heden heeft opdrachtgever Rijkswaterstaat bekend gemaakt voornemens te zijn het eerste DBFM contract binnen het programma...

Schultz zet zandtransport in beweging voor verbreding A1/A6

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft 4 december 2013 de eerste vrachtwagen met zand op pad gestuurd...

+