Zoeken

Blog: verdere professionalisering van innovatie

Vialis, dat is toch die partij die stoplichten verkoopt? Nog steeds is dat een veelgehoorde terugkoppeling als ik mij voorstel als Zeger Schavemaker van Vialis. Het is zeker een feit dat wij verkeersregelinstallaties en verkeerslichten verkopen, maar daarnaast heeft Vialis zich de afgelopen jaren ontwikkeld als het bedrijf dat infrastructuur intelligent maakt. Slimme verkeersmanagement software, intelligente wegkantsystemen die met voertuigen kunnen communiceren, tunnel technische installaties, systemen voor sluizen, beweegbare bruggen en andere infrastructurele objecten. Vialis denkt mee en maakt wat de klant vraagt.

shutterstock_670290409_small.jpg

Focus op innovatie en business development

De traditie van Vialis is innovatie. Het heeft altijd vooruitgang gebracht in 92 jaar geschiedenis van het bedrijf. Naast het optimaliseren van onze belangrijkste oplossingen verkennen we ook nieuw markten, producten en diensten. Maar innovatie was een ding wat we er wel even bij deden naast alle grote projecten en contracten die we uitvoerden. In de praktijk werkte dat soms. Het was afhankelijk van de prioriteit en het verdienmodel. Doordat er onvoldoende focus was, de dagelijkse praktijk gaat immers voor, stierven goede ideeën een vroege dood. Met de herijking van onze visie en missie is duidelijk naar voren gekomen dat innovatie en business development meer focus nodig heeft. Zodoende is er sinds 1 januari 2017 een afdeling New Business & Marketing bij Vialis. Een aparte afdeling waar ideeën tot bloei kunnen komen. Waar aandacht is voor de klantbehoefte en waar tijd en rust is om innovaties een kans te geven.

shutterstock_670290409_small.jpg

Concepten van waarde

Hoewel innovatie tijd kost, kan na een jaar gezegd worden dat de nieuwe afdeling al kleine successen kan vieren. Er zijn veel goede ideeën, zowel vanuit de organisatie alsmede vanuit het team. De ideeën volgen een goed doordacht proces om te komen tot MVP’s en later marktwaardige producten. Daarbij is het zeer belangrijk om de ideeën goed te toetsen aan de behoefte in de markt. We werken vanaf het begin in co creatie met partners en klanten de concepten uit. Ze sluiten aan op de behoefte van onze klanten en dragen bij aan hogere doelen zoals, doorstroming, duurzaamheid, veiligheid en levenskwaliteit.

Persoonlijke drijfveer

Daar zit ook mijn persoonlijke drijfveer. Het Vialis dat voor een deel in de markt bekend staat als de verkeerslichten verkoper vernieuwen naar de solution provider die meedenkt met maatschappelijke uitdagingen. Daarvoor is interesse, creativiteit en daadkracht nodig. Anders naar de wereld kijken, het bouwen van innovatie netwerken, het vergroten van creativiteit in de organisatie en het bedenken van interessante concepten is wat ik nu met veel plezier de hele week doe. Nieuwe concepten uitwerken vraagt om geduld en samenwerking. Het resultaat: nieuwe producten en diensten maar ook andere business modellen die in kleine stapjes bijdragen aan een mooiere, schonere en betere leefomgeving.