HomeNieuws Prettig winkelen in Venray door Centrumafsluiting

Prettig winkelen in Venray door Centrumafsluiting

Over Vialis

Om het centrum van Venray aangenamer en veiliger te maken voor winkelend publiek en wandelende bezoekers is het centrum afgesloten voor autoverkeer. Vialis leverde in Venray een centrumafsluiting op, waardoor auto's het centrum niet meer kunnen betreden tussen bepaalde tijden. Op deze manier is het hele centrumgebied het rijk van het winkelend publiek. De geleverde centrumafsluiting wordt beheerd door het Vialis Xcess System (ViXS), waardoor vanuit één centrale beheercomputer (geplaatst in het parkeerbureau van Venray) het gehele gebied en de toegang daartoe kan worden beheerd en gecontroleerd. Vialis voerde de werkzaamheden in Venray uit in opdracht van Kessels Wegenbouw, hoofdaannemer van dit project.
Logo Vialis

Laden en lossen kan tegenwoordig in Venray alleen nog tijdens venstertijden.
's Avonds rond sluitingstijd van de winkels is het centrumgebied ook één uur toegankelijk. Bewoners en ondernemers binnen het centrumgebied hebben een pasje waarmee zij bij hun woning of bedrijf kunnen komen. Het is de bedoeling dat pashouders bij die paal naar binnen en naar buiten gaan, die het dichtste bij hun bestemming ligt. Op deze manier is er zo weinig mogelijk overlast voor het winkelend publiek. In iedere windrichting is één ingang en één uitgang.

 

Ook hulpdiensten, brandweer, politie en ambulance hebben een pasje, zodat ze altijd toegang hebben tot het centrum. Hulpdiensten kunnen in geval van noodhulp ook via de uitgangen het centrum in en bij grote calamiteiten kunnen alle palen op afstand in één keer naar beneden gestuurd worden. Dit kan vanuit het parkeerbureau in Venray (vanwaar ook het beheer van het systeem plaatsvindt), maar ook vanuit de regionale meldkamer van de RAV (Regionale Ambulance Voorziening) Limburg Noord.

Centrum op de schop

Vialis heeft dit project uitgevoerd in onderaanneming van Kessels Wegenbouw die als hoofdaannemer optrad in het project ‘Centrum op de Schop'. Ook een belangrijke plaats werd ingenomen door het architectenbureau MTD Landschapsarchitecten. In nauw overleg met MTD zijn de locaties van alle systeemdelen op straat bepaald, zodat deze een geheel gingen vormen met het overige straatmeubilair en het aanwezige lijnenspel.
+