HomeNieuws Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo

Sweco en Vialis gaan werken aan slimme ring van Almelo

Doorstroming | Veiligheid | Partnership | Verkeersregelautomaten | Verkeersregelingen | Verkeerskundig advies

Eind dit jaar moeten de verkeerslichten op 27 kruispunten op en nabij de ring van Almelo slim worden aangestuurd. Ingenieursadviesbureau Sweco en solution provider Vialis hebben deze opdracht gezamenlijk verkregen van de gemeente Almelo.

Almelo
© Mike Bink

Koninklijke VolkerWessels onderneming Vialis draagt zorg voor de ombouw van de verkeersregelinstallaties tot intelligente Verkeersregel Installaties (iVRI’s). Sweco gaat deze iVRI’s op de 27 kruispunten aansturen met Smart Traffic.

Smart Traffic heeft een voorspellend vermogen; het gaat niet uit van het actuele aanbod voertuigen, maar het doet juist een voorspelling op welk moment een voertuig bij het verkeerslicht zal aankomen. KPN zorgt er met pre-5G, en later 5G, voor dat de verkeerslichten met weggebruikers, Smart Traffic en met andere verkeerslichten kunnen communiceren. Ieder verkeerslicht weet daardoor ook de status van de andere verkeerslichten in het netwerk van de ring van Almelo. Zo optimaliseert Smart Traffic elk individueel kruispunt en tegelijkertijd de verkeersstromen op de gehele ring. Bepaalde groepen, zoals vrachtverkeer of fietsers, kunnen via de software voorrang krijgen op de kruispunten. 

De betere doorstroming moet leiden tot minder uitstoot (geluid, fijnstof, CO2) en een betere verkeersveiligheid. 

Bereikbaarheid binnenstad

Almeloheeft een vlinderstructuur, waardoor grote groengebieden diep de stad indringen. Dit heeft als keerzijde dat de afstanden binnen de stad relatief groot zijn ten opzichte van het aantal inwoners (73.000). In de mobiliteitsvisie van de gemeente spelen bereikbaarheid van de binnenstad en de werkgebieden een grote rol naast leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Bovendien wil de gemeente voorop lopen met mobiliteitsinnovaties, zowel sociaal-organisatorisch als digitaal en technisch.

 

Rob Hulleman, senior Verkeerskundige bij de gemeente Almelo: ‘We hebben de ambitie om onze infrastructuur klaar te maken voor de toekomst en de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Toepassing van Smart Traffic past volledig bij deze opgave.’

 

Als de invoering van Smart Traffic op de ring succesvol blijkt, heeft de gemeente de ambitie om alle met verkeerslichten geregelde kruispunten in de stad slim aan te sturen en met elkaar te verbinden.

Talking Traffic

De partners in dit project zijn de gemeente Almelo, Vialis en Sweco. KPN zorgt er met met pre-5G, en later5G, voor dat de verkeerslichten met de weggebruikers en Smart Traffic kunnen communiceren. Samen realiseren zij de toekomstbestendige infrastructuur voor de gemeente Almelo en de Provincie Overijssel. De ambitie komt voort uit het programma Talking Traffic van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W). Binnen dit programma is publiek- private samenwerking zeer gebruikelijk.

 

‘De implementatie van Smart Traffic op de ring van Almelo is echt een team-effort van de gemeente Almelo, Vialis en Sweco. We zijn het Ministerie en de provincie Overijssel dankbaar voor hun financiële support, want met dit project kunnen we samen werken aan slimme mobiliteitssystemen van de toekomst in Nederland,’ zegt Rob Hulleman.

Evaluatie

De Universiteit Twente gaat het functioneren van een aantal verkeerslichten (de zogenaamde TINA-4) streng evalueren en kijkt specifiek naar de effecten voor het vrachtverkeer. In Q1/Q2 van 2020 voert zij in opdracht van I&W een evaluatie uit naar het functioneren van die verkeerslichten.

+