HomeNieuws Verkeersmanagementsysteem Amsterdam verwerkt succesvol 60.000 extra bezoekers

Verkeersmanagementsysteem Amsterdam verwerkt succesvol 60.000 extra bezoekers

Over Vialis

Maar liefst 37.000 mensen bezochten op de eerste zaterdag in juli dance-event Sensation in de Amsterdam ArenA, 15.000 mensen kwamen deze dag voor Madonna in de nieuwe Ziggo Dome en 4.000 mensen gingen naar De Dijk in de Heineken Music Hall. Het was een drukte van belang in Amsterdam Zuid Oost. Door de inzet van verkeersmanagementsystemen die actuele informatie gaven, verliep de doorstroming en afhandeling van deze grote groepen concertbezoekers zonder problemen. Hierbij speelden het door Vialis geleverde CDMS en parkeerverwijssysteem een cruciale rol.
Logo Vialis

Door vooraf goed te beoordelen hoe de bezoekers verspreid door het stadsdeel konden worden geleid en met behulp van een slim verkeersregelplan werd het festivalverkeer zo snel mogelijk door het gebied geloodst. Vanuit de Amsterdamse Verkeerscentrale verzamelde het door Vialis geleverde CDMS (Centraal DRIP Management Systeem) gegevens over de actuele situatie op het plaatselijke wegennet. Bij de doorverwijzing van het verkeer vervulde het eveneens door Vialis geleverde parkeerverwijssysteem tevens een belangrijke rol.

Bezoekers werden per evenement geleid naar de parkeergelegenheden vlakbij het desbetreffende evenement. Met behulp van DRIPs en extra tekstkarren werd aangegeven waar de bezoekers konden parkeren. Omdat de bezoekers verspreid over de dag het gebied binnenkwamen en direct goed geïnformeerd werden over actuele reistijden en parkeergelegenheden ontstonden weinig opstoppingen. Na afloop van de drie evenementen werd op slimme wijze gebruik gemaakt van verkeerslichten in het gebied om zo de uitstroom van het verkeer te bevorderen.

Het CDMS is zo gemaakt dat de wegverkeersleiders in de verkeerscentrale het CDMS aansturen. Het CDMS kan echter ook volledig geautomatiseerd werken. Het CDMS heeft verder de mogelijkheid om met andere centrales te communiceren over ingezette maatregelen. Uiteraard moet de centrale van de andere wegbeheerder dan wel geschikt zijn om maatregelen gecoördineerd aan te sturen.

+