Zoeken

Hanzelijn-tracé veilig en op spanning door Vialis

Vialis Railway Systems legt momenteel de laatste hand aan de levering van 129 stuks seinen, 256 stuks railtrafo¹s, 26 stuks hoogspanningsvoedingskasten 3 KV ­ 110 V en diverse elektrotechnische materialen ten behoeve van de bouw van de Hanzelijn.

Vialis500x190.jpg
Vialis500x190.jpg

In maart jl. ontving Vialis de opdracht van HanzaRailTeam voor deze levering ten behoeve van de bovenbouw van de Hanzelijn. De Hanzelijn is een nieuw 50 kilometer lang spoortracé dat Lelystad en hartje Zwolle met elkaar verbindt. De reistijd tussen deze steden wordt straks ca. een half uur. Hierdoor komen het noorden en noordoosten van Nederland straks qua reisafstand dichter bij de Randstad te liggen. Doel van de aanleg van de Hanzelijn is ondermeer verkorting van de reistijd tussen de Randstad en Zwolle, een betere ontsluiting van Flevoland en ontlasting van de Gooilijn en de Veluwelijn.

 

In totaal legt het HanzaRailTeam o.a. 45 kilometer dubbelspoor aan; hiervoor is o.a. 167,5 km spoorstaaf, 140.000 dwarsliggers, 1600 bovenleidingmasten, 210 kilometer rijdraad en 470.000 ton steenslag benodigd. Nieuwe stations en diverse kunstwerken (viaducten en tunnels) maken deel uit van het totale project Hanzelijn. De eerste Vialis-leveringen voor de bovenbouw van de Hanzelijn vonden plaats vanaf juni 2010. Van augustus tot december 2010 is ca. 20 km spoor  - tot en met station Dronten- voorzien van een beveiligingssysteem (o.a. seinen, spoorstroomlopen, relais- en hoogspanningskasten). De bouw van de spoorbaan duurt tot zomer 2011. Hierna start er een proef- en testperiode van minimaal een jaar.

Over HanzaRailTeam

Het HanzaRailTeam is een combinatie van VolkerRail, Strukton Rail, ARCADIS en Alstom. Deze combinatie bouwt in opdracht van ProRail 45 kilometer van het ‘spoorse gedeelte' van de in totaal 50 kilometer lange Hanzelijn. Het HanzaRailTeam staat voor ‘Duurzaam Verbinden' en biedt duurzame oplossingen langs de lijn en tijdens de bouw. Daarmee draagt het HanzaRailTeam bij aan de doelstelling van ProRail om van de Hanzelijn de meest duurzame spoorlijn ooit te bouwen. Eind 2012 is de Hanzelijn gereed en zullen er de eerste reizigerstreinen rijden.