Zoeken

Mega zomeroperatie Amstelveenlijn door VITAL succesvol afgerond

Tram 5 en 6 rijden sinds vanochtend weer naar Buitenveldert en Amstelveen. De mega zomeroperatie op de Amstelveenlijn is geslaagd. Nieuwe haltes, spoor, bovenleiding en verdiepte bakken op twee plekken. VolkerWessels-combinatie VITAL slaagde erin om dit allemaal te realiseren deze zomer. Naast KWS, VolkerRail en Van Hattum en Blankevoort is ook Vialis nauw betrokken bij het grote project. Hulde aan alle collega’s en partners die dit deze zomer hebben klaargespeeld.

VHB_Amstelveenlijn190825-lijn 5 testrit-02.jpg
VHB_Amstelveenlijn190825-lijn 5 testrit-02.jpg

Knap staaltje werk

Onze opdrachtgever spreekt over een ‘knap staaltje werk’ op de website van het project. “De aanpak ervan getuigde van lef en stelde het vakmanschap van de medewerkers van VITAL centraal, zowel bij de bedenkers ervan, bij de mensen die het verder hebben uitgewerkt als bij hen die het hebben gebouwd. Het was een unieke operatie omdat er op zo’n kleine ruimte, in zo’n kort tijdbestek zoveel verschillende en complexe werkzaamheden zijn uitgevoerd.”

De feiten en cijfers op een rij:

-        van 14 juli t/m 25 augustus is er zes weken lang, 7 dagen per week, 16 uur per dag van 7 tot 23 uur aan één stuk doorgewerkt, plus een aantal nachten

-        Er zijn twee ongelijkvloerse kruisingen bij Kronenburg en Zonnestein aangelegd.

-        Er zijn vijf haltes gesloopt en opnieuw gebouwd.

-        Vijf nieuwe liften zijn in hun geheel geplaatst.

-        De spoorinfrastructuur van Buitenveldert t/m Stadshart is vernieuwd.

-        Uit de bouwkuipen Kronenburg en Zonnestein is er meer dan 60.000 m3 grond afgegraven en afgevoerd.

-        Er is 8.000 m³ aan beton gestort per ongelijkvloerse kruising, dat zijn meer dan 53.000 badkuipen vol.

-        Per kruising is er 1.600 ton stalen wapening gevlochten.

-        Meer dan 1.000 medewerkers, met 29 verschillende nationaliteiten van meer dan 100 verschillende gecontracteerde onderaannemers waren aan de slag.

Positieve reacties

Naast onze collega’s zijn we ook onder de indruk van de steun vanuit de omgeving. Ondanks de hinder die de werkzaamheden voor de bewoners geeft, worden we met open armen ontvangen en krijgen we veel positieve reacties.

En nu?

Tot en met het eerste kwartaal in 2020 wordt verder gewerkt aan een aantal kruispunten, haltes en het spoor ten zuiden van de A9. We bouwen een nieuw opstelterrein en personeelsonderkomen van GVB. In de rest van 2020 volgt onder andere een uitgebreide testfase. Het is de bedoeling dat de nieuwe Amstelveenlijn eind 2020 in gebruik gaat.

Foto: © Gé Dubbelman