Zoeken

Opening Hubertustunnel een feit

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft op woensdag 1 oktober 2008 de Hubertustunnel in Den Haag officieel geopend. Hij deed dat samen met de Haagse burgemeester Jozias van Aartsen. De langste stadstunnel van Nederland werd in de nacht van 3 op 4 oktober opengesteld voor het verkeer.

180px_bijgesneden_SNE_7167.jpg
180px_bijgesneden_SNE_7167.jpg

Voor de aansluiting van de tunnel op het Hubertusviaduct zijn de komende maanden nog aanvullende wegwerkzaamheden noodzakelijk.
Als gevolg hiervan is er in de tunnelbuis 'stad in' slechts één rijstrook beschikbaar. In de tunnelbuis 'stad uit' zijn wel beide rijstroken open voor verkeer. De aansluiting van de Hubertustunnel op het Hubertusviaduct wordt in de periode oktober 2008 tot en met mei 2009 afgemaakt. Daarna is de Hubertustunnel volledig in bedrijf.

Veiligheidsinstallaties

Alle installaties om het verkeer veilig te kunnen afwikkelen zijn geïnstalleerd in de Hubertustunnel en uitgebreid getest. De nieuwe verkeerscentrale in Scheveningen haven is ingericht en aangesloten op de Hubertustunnel. Vanuit de verkeerscentrale houden speciaal opgeleide operators het verkeer in de tunnel 24 uur per dag in de gaten.

Activiteiten Vialis

Vialis was binnen dit project verantwoordelijk voor het ontwerp en de realisering van de verkeerstechnische installaties van de tunnel. Zo leverde Vialis wegkantsystemen, verkeersregelinstallaties, matrixsignaalgevers, verkeerslichten, slagbomen, bijzondere borden, en het Snelheids Discriminatie Systeem. Dit systeem verhoogt de veiligheid in de tunnel en detecteert onder andere stilstaande voertuigen, langzaam rijdend verkeer, spookrijders en afgevallen lading.


Ook de inrichting van de verkeerscentrale Scheveningen voor de gemeente Den Haag behoorde tot de scope van Vialis.