Zoeken

Spitsstrook A27 Everdingen - Lunetten geopend

Het verkeer op de A27 richting Utrecht stroomt beter door met de spitsstrook die minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vandaag officieel heeft geopend. Ook zette de minister de schop in de grond voor de werkzaamheden op de A2 tussen Oudenrijn en Everdingen, de 25e schop. In beide richtingen komt er een extra rijstrook bij.

nieuwsspitsstrookA27.jpg
nieuwsspitsstrookA27.jpg

Combinatie

Utrecht is het verkeershart van Nederland. De A27 tussen Everdingen en Lunetten en de A2 Oudenrijn - Everdingen verbinden het zuiden met het midden en het noorden. Het zijn belangrijke schakels in het netwerk: opstoppingen hebben gevolgen voor het verkeer in alle richtingen. Daarom is de A27 versneld aangepakt. Door een efficiënte combinatie van onderhoud en aanleg hoefden we maar één keer de weg op. Hierdoor bleef de hinder voor weggebruikers en omwonenden beperkt en kon de spitsstrook driekwart jaar eerder open. De betere doorstroming zorgt ervoor dat sluipverkeer op regionale/lokale wegen afneemt, wat bijdraagt aan de veiligheid.

Betere en veiligere doorstroming

Ook de A2 wordt versneld aangepakt. Tussen Oudenrijn en Everdingen komt in beide richtingen een vierde rijstrook, die voor een betere en veiligere doorstroming zorgt. Daarnaast krijgt het wegdek dubbellaags ZOAB, dat geluidsoverlast beperkt. De extra rijstroken zijn eind dit jaar klaar.

Spoedaanpak wegen

De A27 tussen Everdingen en Lunetten de A2 tussen Oudenrijn en Everdingen zijn onderdeel van het programma Spoedaanpak Wegen. Rijkswaterstaat pakt dertig hardnekkige knelpunten op de weg versneld aan om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. 11 daarvan liggen in de regio Utrecht. De Spoedaanpak kenmerkt zich door eenvoudigere en snellere procedures, uiteraard zorgvuldig en met behoud van inspraakrecht van betrokkenen. Bij de dertig Spoedaanpakprojecten is in mei 2011 de schop in de grond gegaan en tien daarvan zijn uiterlijk in mei 2011 afgerond. Inmiddels is bij 25 projecten de schop de grond ingegaan. Zes trajecten zijn al geopend.

Werkzaamheden Vialis

Vialis is binnen dit project verantwoordelijk voor de DVM-systemen, het vervangen van de verkeerssignalering, het behouden van de bestaande TDI's (Toerit Doseer Installaties) en het bijplaatsen van extra TDI's, het vernieuwen en dynamisch maken van de OV-systemen en het plaatsen van camerasystemen langs de spits- en plusstroken.