Zoeken

Vialis bouwt in sneltreinvaart 5 overwegen in Georgië

HAARLEM, 7 mei 2007 Het vertrouwde geklingel van onze spoorwegovergangen zal weldra op vele plaatsen te horen zijn in Georgië. Vialis Railway Systems heeft een opdracht in de wacht gesleept voor de levering van 5 complete spoorwegovergangen in de voormalige Sovjet-republiek.

180px_Georgie08_1.JPG
180px_Georgie08_1.JPG

De opdracht is een direct gevolg van de succesvolle introductie van een prototype van de Vialis-spoorwegovergang in oktober vorig jaar. De Georgische Spoorwegen zijn zo te spreken over deze veilige en onderhoudsarme spoorwegovergang dat Vialis-concept tot nationale standaard is verheven.

 

Vialis Railway Systems helpt Georgië bij het moderniseren van de 200 bestaande overwegen in de voormalige Sovjet-republiek. Door de slechte staat van de overwegen kunnen treinen nu slechts met 20 km/uur de spoorwegovergang passeren. Door de modernisering kan de snelheid tot 80 km/uur worden verhoogd.

 

De vernieuwing heeft directe gevolgen voor de veiligheid en capaciteit van het spoornet. "Nu tuffen zware olietreinen met slechts 20 km/uur langs drukke knooppunten. Met de nieuwe overgang is afremmen van 100 naar 80 voldoende. Door deze snelheid kunnen ook meer treinen worden ingezet. Als we alle overgangen zouden vervangen, verdubbelt zelfs de capaciteit van het spoorwegennet in het tussen de Zwarte Zee en Kaukasus gelegen Georgië", aldus Arjan Förrer, directeur van Vialis Railway Systems.

 

De basis van de overwegen wordt gevormd door twee zogenoemde BS725 overwegstellers, die naast zeer modern zijn vormgegeven ook weinig onderhoud nodig hebben. Als slagbomen worden de ook in Nederland bekende Aluminium aerodynamisch vormgegeven overwegboom gebruik. De installatie wordt bestuurd door een VIALX, de voor Georgië ontwikkelde hybride overwegbesturing aangevuld met een lokaal bedieningspaneel.