Zoeken

Vialis-dochter helpt bij verbetering doorstroming Utrecht CS

ProRail heeft de bouwcombinatie U-centRaal vof, bestaande uit VolkerRail en BAM Rail, opdracht verleend voor het vernieuwen van het belangrijkste spoorknooppunt Utrecht Centraal. Een van de omvangrijkste en meest complexe spoorprojecten ooit. De bouwcombinatie sloot een contract met Vialis-dochter VRS Railway Industry af voor de levering beveiligings- en voedingssystemen. De komende jaren zal VRS Railway Industry seinen, railtrafo’s, relaiskasten en voedingskasten leveren voor spoorknooppunt Utrecht Centraal.

RS 073.jpg

Utrecht Centraal

Utrecht Centraal is al jaren te klein voor het aantal reizigers. Het station is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar. Maar op dit moment maken jaarlijks zo’n 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe, naar verwachting tot zo’n 100 miljoen reizigers in 2030. Daarom bouwt ProRail in de komende jaren een nieuwe OV-terminal en wordt de infrastructuur van het stationsgebied aangepast. Rond 2016/2017 zullen trein, tram en bus naadloos op elkaar aan sluiten.

Treinsein Gouda.jpg

Doorstroming

Van groene golf op de weg, naar blauwe golf op het water. Vialis vindt een goede doorstroming van het verkeer belangrijk. Zowel voor weggebruikers, het scheepvaartverkeer, maar ook voor de ov-reiziger. In de wereld van het spoor zijn vooral veiligheid en beschikbaarheid cruciaal. VRS Railway Industry levert op beide terreinen een belangrijke bijdrage. Zij ontwikkelt en levert wereldwijd producten en systemen voor de railinfrastructuur. Hierbij gaat het met name om overwegen, seinen en wisselstellers, maar ook om verschillende andere railgebonden producten en systemen.