Zoeken
Renovatie Rozenburgsesluis

Vialis wint aanbesteding voor renovatie en onderhoud Rozenburgsesluis

Havenbedrijf Rotterdam heeft de renovatie en het meerjarig onderhoud van de Rozenburgsesluis gegund aan Vialis. Daarvoor ondertekenden Berte Simons (COO Havenbedrijf Rotterdam) en Max Moerke (algemeen directeur Vialis) deze week de contractovereenkomst. De Rozenburgsesluis, een cruciale schakel binnen de Rotterdamse haven, zal een uitgebreide renovatie ondergaan om de efficiëntie en veiligheid te verbeteren.

Rozenburgsesluis

Renovatiewerkzaamheden

De renovatie van de sluis is een integraal project waarbij meerdere disciplines van Vialis samenkomen: elektrotechniek, industriële automatisering, werktuigbouwkunde.  Het zwaartepunt ligt qua complexiteit en risico’s op de industriële automatisering en werktuigbouw. De bestaande en nieuwe installaties tezamen zullen uiteindelijk moeten voldoen aan de machinerichtlijn en CE gemarkeerd moeten worden. 

In hoofdlijnen gaat Vialis de volgende werkzaamheden uitvoeren 

  • Vervanging van de bediening en besturing, inclusief de realisatie van bediening op afstand. 
  • Vervanging van de verlichting, CCTV-installaties en het omroepsysteem. 
  • Renovatie van de sluisdeuren, inclusief het bewegingswerk. 
  • Renovatie van de bruggen, inclusief het bewegingswerk. 
  • Herstelwerkzaamheden aan de kolk en de kelders. 
  • Aanpassing van de rijbaan. 
  • Bouwkundige renovatie van het bediengebouw en het machinegebouw. 
  • Uitvoering van maatregelen om te voldoen aan de eisen voor CE-markering. 

Het project is inmiddels gestart en de renovatiewerkzaamheden worden naar verwachting eind juli 2027 afgerond. Aansluitend volgt een periode van meerjarig onderhoud van twee jaar, met de mogelijkheid tot twee keer een verlenging van telkens één jaar. 

Operationeel voor wegverkeer tijdens de werkzaamheden 


De Rozenburgsesluis  zorgt voor een veilige en goede doorstroming op het water, maar ook op de weg. Belangrijk onderdeel van het project is dan ook dat het wegverkeer gedurende het gehele project kan blijven doorstromen. Het complex zal voor het scheepvaartverkeer gedurende een half jaar gestremd zijn. 

Over de Rozenburgsesluis: 

  • De Rozenburgsesluis is een dubbelkerende schutsluis met twee bruggen die sinds 1971 het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt.  
  • De sluis heeft een lengte van 420 meter (exclusief remmingwerken en opstelplaatsen), een sluiskolk van 305 meter en breedte van 24 meter en is geschikt voor kegelschepen tot en met vaarwegklasse CEMT-Vic.  
  • De Rozenburgsesluis wordt 24/7 bediend door brug- en sluiswachters van Havenbedrijf Rotterdam 
  • De sluis is onderdeel van een vaarroute die essentieel is voor een goed bereikbare haven van en naar het westelijk havengebied. Er passeren gemiddeld 65 schepen per dag. De sluis wordt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bediend.   
  • Van de binnenvaartschepen die gebruik maken van de sluis is 60% tankvaart, 20% droge bulkschepen, 10% dienstverlenende schepen en soms ook duwbakvaart. Jaarlijks wordt zo’n 45 miljoen ton goederen door de sluis vervoerd.