Zoeken

Vijf rijen auto’s van Utrecht richting Amsterdam

Op dinsdag 13 juli 2010 stelde demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat de vijf rijstroken op de A2 tussen Holendrecht en Abcoude open. De A2 tussen Abcoude en Holendrecht is onderdeel van het spoedaanpakproject A2 Holendrecht - Maarssen. In september 2010 worden ook de vijf rijstroken in tegenovergestelde richting opengesteld voor het verkeer.

A2HOMA.jpg
A2HOMA.jpg

Na de openstelling van de rijstroken kon direct worden geconstateerd dat de doorstroming op dit gedeelte van de A2 aanzienlijk was verbeterd. De maximum snelheid op dit traject is 100 kilometer per uur, waardoor het verkeersgeluid voor de omgeving minder zal zijn. Daarnaast ontstaat er door minder uitstoot van uitlaatgassen een schonere lucht. Een tweede geluidsverminderende maatregel is dat er op het traject dubbellaags ZOAB is toegepast.

 

Het verkeer op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen stond de laatste jaren steeds vaker in de file. In 2007 stond het wegdeel Holendrecht-Oudenrijn op nummer 1 in de top 20 van duurste files. Er werd grote economische schade voor het goederenvervoer geconstateerd. Wanneer Rijkswaterstaat niets zou doen, werd het fileprobleem steeds erger. Tussen het knooppunt Holendrecht en de op- en afrit Maarssen wordt de A2 daarom verbreed van 2x3 naar 2x5 rijstroken.

 

De bouwcombinatie A2 HoMa bestaat uit KWS, Boskalis en Mourik. Deze bouwcombinatie kreeg van Rijkswaterstaat de opdracht het 17 kilometer lange traject tussen Holendrecht en Maarssen onder handen te nemen en ondermeer te voorzien van dertien duikers, zeven landbouwbruggen, veertien bruggen en viaducten, ongeveer 5 km geluidsscherm en een groot aantal nieuwe op- en afritten. Van Hattum en Blankevoort bouwde ondermeer het nieuwe viaduct bij Vinkeveen, en Vialis is verantwoordelijk voor het Dynamisch Verkeersmanagement (DVM).