Zoeken

Groen licht voor Utrechtse bussen en noodhulpdiensten

Bestuurders van het openbaar vervoer: ze hebben vaak haast, maar in ieder geval een tijdschema waarop ze moeten rijden. Verkeerslichten die op rood staan vormen een belemmering. De oplossing om met verkeerslichten beveiligde kruisingen veilig en snel te passeren is een prioriteitsregeling. In het verleden werd prioriteit bij verkeerslichten gerealiseerd met behulp van lusgebonden systemen (VETAG, VECOM en SICS), tegenwoordig wordt een meer flexibele en universele systematiek gebruikt: KAR (Korte Afstands Radio). Vialis ontving van de gemeente Utrecht de opdracht om 47 kruispunten in de stad om te bouwen met een KAR-modem. Vanaf mei tot aan het einde van de zomer 2011 zullen alle verkeersregeltoestellen type FR op de verschillende kruispunten worden omgebouwd, waarna er altijd ‘groen licht' zal zijn voor een aanstormende bus. Het systeem wordt dusdanig ingericht dat ook hulpdiensten in de toekomst van de prioriteitsregeling gebruik kunnen maken.

Vialis500x190.jpg
Vialis500x190.jpg

Werking KAR

Het voertuig laat het verkeerslicht via de ether weten waar hij zit en wat zijn rijsnelheid is. Realtime wordt (met behulp van de GPS-positie) uitgerekend hoe lang het voertuig erover doet om het verkeerslicht te bereiken. De verkeersregeling kan dan alvast rekening houden met het naderende voertuig. Wanneer het voertuig in de buurt van het verkeerslicht is, geeft het een radiosignaal af, waarna het licht op het juiste moment voorrang zal verlenen.

Openbaar vervoer dat voorligt op de dienstregeling wordt geen of weinig prioriteit gegeven.  Zo is de prioriteitsverlening nog efficiënter en hoeft het andere verkeer minder lang te wachten.